Jak sobie radzić ze stresem?

Uczucie suchości  w ustach, kołatanie serca, poczucie, że „krew uderza do głowy” – to typowe objawy reakcji na stres. Nikt z nas tego nie lubi. Paradoksalnie, pewna dawka stresu jest nam potrzebna. Jak odróżnić jedno od drugiego i zachować równowagę?

Czym jest stres?

Stres to sposób reakcji organizmu na trudną sytuację. Wywodzi się z atawistycznych odruchów człowieka – niegdyś w odpowiedzi  na atak dzikiego zwierzęcia czy inne zagrożenie były dwa wyjścia – walka albo ucieczka. Oba rozwiązania wymagały mobilizacji całego organizmu, zarówno na poziomie fizjologicznym, jak i psychicznym.

Wyzwania, z jakimi mierzy się człowiek, się zmieniły, ale niektóre sposoby reagowania pozostały.

Życie bez stresu

To mit. Każdemu człowiekowi przytrafiają się trudne, nieprzewidziane sytuacje, z którymi musi sobie poradzić. Nie mamy wpływu na wszystko, co nam się przydarza.

Natomiast mamy wpływ na to, w jaki sposób zareagujemy, co  z tym zrobimy, a co za tym idzie – jaka będzie nasza kondycja psychiczna i jakość życia. Poza tym rozsądna dawka stresu jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – w końcu po to żyjemy, by działać i podejmować wyzwania.

Rodzaje stresu

Stres może się pojawić w reakcji na konkretne zdarzenie – jesteśmy umówieni do lekarza na konkretną godzinę, a po przyjściu do przychodni okazuje się, że jest długa kolejka, a my się bardzo śpieszymy na ważne spotkanie.

Znacznie trudniejszy do opanowania jest stres chroniczny. Pojawia się wtedy, gdy wyzwania wymagające od nas ciągłej mobilizacji trwają zbyt długo. Dochodzi wtedy do wyczerpania organizmu, zmiany samopoczucia (np. przygnębienie, apatia, rozdrażnienie, ataki złości) zachowania (np. wybuchy płaczu, gniewu, tiki nerwowe, zaburzenia snu) objawów psychosomatycznych (bóle głowy, kręgosłupa, alergie).

Jak sobie radzić?

Wróćmy do sytuacji w poczekalni u lekarza. Możemy się zdenerwować, pstrykać nerwowo palcami, pukać co chwilę do gabinetu albo krzyczeć na panią w rejestracji. Ale możemy też zareagować inaczej.

1. Weź głęboki oddech

Rada brzmi banalnie, ale jest bezcenna. Dotlenienie organizmu pomaga opanować zdenerwowanie, zyskujemy też chwilę czasu na zdystansowanie się do sytuacji.

2. Zastanów się, co da się zrobić w obecnej sytuacji

Zbierz informacje - może lepiej przełożyć wizytę na inny termin, spróbować wejść do innego lekarza? A może wolisz poczekać, zadzwonić i przełożyć ważne spotkanie na późniejszą godzinę albo inny dzień?

3. Zdecyduj i podejmij działanie

Ustal, co z wizytą, wykonaj niezbędne telefony. Podjęcie działania pozwoli ci się uspokoić i odzyskać poczucie wpływu na sytuację.

4. Znajdź plusy obecnej sytuacji

Jeśli zdecydowałeś/zdecydowałaś się zaczekać w przychodni, może da się jakoś wykorzystać ten czas? Odpowiedzieć na mejle, wykonać zaległe telefony, albo się zrelaksować – iść na spacer do pobliskiego parku, poczytać książkę (choćby z tego powodu warto jest mieć przy sobie coś do przejrzenia), porozmawiać z innymi pacjentami/pacjentkami, a nawet pożartować z sytuacji w służbie zdrowia.

Radzenie sobie ze stresem chronicznym

Jeśli trudna sytuacja trwa długo i czujemy się wyczerpani, co jest zrozumiałe w przypadku poważnej choroby, trzeba skorzystać ze wsparcia. Potrzebne jest zaradzenie sytuacji kryzysowej oraz wypracowanie takich metod działania na przyszłość, które zapobiegną nadmiernemu gromadzeniu się stresu.

1. Porozmawiaj o tym, jak się czujesz

To może być bliska osoba, rodzina, przyjaciele. Warto spotkać się z terapeutą/terapeutką, który/która pomoże nam nazwać przeżywane emocje i się z nimi uporać oraz ustalić dalszy plan działań, prowadzących do poprawy sytuacji.

2. Ustal przyczyny stresu i podejmij działania

Po ustaleniu przyczyny stresu szukamy sposobu na to, by wyeliminować sytuacje, które nas stresują. Jeśli to niemożliwe, trzeba je zaakceptować i nauczyć się z nimi żyć. Jak mówi stare przysłowie – najtrudniej jest odróżnić jedno od drugiego.

3. Profilaktyka

Skutecznemu radzeniu sobie ze stresem w długofalowej perspektywie sprzyja prowadzenie zrównoważonego trybu życia i pozytywne nastawienie. Nie pozwólmy na to, by choroba i stres z nią związany zdominował nasze życie.

Dbajmy o zdrową dietę, aktywność fizyczną i intelektualną, utrzymywanie równowagi  między pracą/nauką  i odpoczynkiem. W łagodzeniu objawów stresu pomaga też zaangażowanie w hobby czy zainteresowania, utrzymywanie kontaktów z ludźmi.

Sposoby radzenia sobie ze stresem to też kwestia indywidualna – jednej osobie pomaga jazda konna, innej wyjście do kina na maraton filmowy czy spacer z przyjaciółmi. Warto poznać siebie, swoje sposoby reagowania na stres i aktywności, sprzyjające zrelaksowaniu się.

Zarejestruj się

Jeżeli chcesz korzystać w pełni z naszego portalu, zarejestruj się.

Zarejestruj się
Zapraszamy do rozmów na czacie
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od Nas informacje, wpisz Swój adres e-mail.

Formularz kontaktowy

* Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych

* pola wymagane

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Odwiedziny:

Copyright © Rodzina na Plus 2014

Proszę czekać...